Workshop zeneszerzőknek egy kamaraopera produkció létrehozására / Budapest

2013.04.24. - 2013.04.27.
Budapest Music Center, Budapest

Eötvös Péterrel és Luca Francesconival

"Nyílt tengeren" - Kamaraopera workshop zeneszerzők részére az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítvány és a Budapest Music Center szervezésében, az Ulysses Network keretében, az Art Mentor Foundation Lucerne és az Európai Unió Kulturális Programjának támogatásával

Dátum:
2013. április 24-27.
2013. december 9-19.

Helyszín:
Budapest Music Center
1093 Budapest, Mátyás utca 8.

Meghívott professzorok:

Eötvös Péter (zeneszerző, karmester)

Luca Francesconi (zeneszerző, egyetemi professzor)

Almási-Tóth András (színpadi rendező, egyetemi adjunktus, DLA, valamint a Mrozek-darabot alapul vevő operalibrettó szerzője)

Asszisztens professzor:

Horváth Balázs (zeneszerző, egyetemi adjunktus, DLA)


A projekt rövid leírása és munkaterve:

Sławomir MrożekNyílt tengeren” című egyfelvonásos abszurd drámáját választottuk, hogy fiatal zeneszerzőknek kínáljunk lehetőséget egy olyan kamaraopera közös létrehozására, amely a modern kor meghatározó jelenségeit (az elidegenedés, a hatalommal való visszaélés, a konformitás és a szabadság határainak kérdését) egyetlen groteszk élethelyzetben sűríti össze, s amelyben a rész és az egész problematikája a forma és a technika lehetőségeiben is visszatükröződik.

A több hónapon át tartó alkotói folyamat kezdéseként a jelentkezők négynapos workshopon vesznek részt 2013. április 24. és 27. között. Az Eötvös Péter, Luca Francesconi és Almási-Tóth András által irányított közös munkát a librettó, a dramaturgia és a kompozíciós technika speciális megoldási lehetőségeinek áttekintése és megtárgyalása után minden este beszélgetéssel egybekötött operavetítések zárják, melyeken a meghívott professzorok egy-egy munkája kerül középpontba.

>> RÉSZLET A LIBRETTÓBÓL >>

Out at S.E.A.
(Someone Eats All)
opera in one act
Text: András Almási-Tóth
based on the play „Out at Sea” by Mrozek

Caracters
FAT (baritone)
MEDIUM (mezzo-soprano)
THIN (tenor)

A living room of a Big Brother reality show. We see the action from outside, through the „window”.

THIN
I am hungry. I could do with some food.
The fridge is empty. What I want is something to eat.
I’ll sleep and wait. I’ll sleep and wait for someone to feed me.
I’ll sleep and wait. Sleep and wait.

MEDIUM
I am hungry. I could do with some food.
My nails are torn.The fridge is empty. What I want is something to eat.
All is silent. No news from outside.
How long can a lady live without food?
We are twice over it. We will die. We will die.

FAT
I am hungry. I could do with some food.The fridge is empty.
How long can a gentleman live without food?
What I want is something to eat.
To eat something.
silence
Or….or…to eat….someone. We must eat one of us.

MEDIUM
How rude. What? Who?

THIN
Oh, no, please, no.

FAT
Nobody else takes care of us. Nobody …. Nobody ….

MEDIUM
We should take care of ourselves.
THIN

Oh no, please, no…. Cannibalism is disgusting.

MEDIUM
Not so disgusting as death. With all those worms.
One will die earlier. Two will have to see him dying.
I just cannot… And what can we do with the corpse?

THIN
No, please, no. Does anybody hear me?
Please, free us from here. Do you want us to eat each other?

FAT
Not each other, but one of us. One of us must say:
Enjoy your meal, take the best bites of me. Fresh and tasty.
Eat me. My body. Eat me. I am the food you take in your mouth,
I am saving you from the shadow of death,
Let me be your saviour. Let me be THE Saviour.

MEDIUM
Really? Do you...

THIN
I won´t eat you.

FAT
No? Why? I am juicy. But no, of course, not me.
Anyone. But not me. It´s only a theory.

MEDIUM
Anyone? Well.... We are only three.

THIN
Three, yes, three, maybe. There are only three of us on the whole planet.
Tell me one reason.

MEDIUM
One reason for what?

THIN
For eating each other. If we are the only living humans. Why?

FAT
If we are the only ones. But it´s just a speculation.
One will die for two.

MEDIUM
Two will live.
One will sacrifice himself. Or herself.


THIN
I’m an extremely selfish man. I’ve always been an egoist.
I’ve never shared anything. I won’t be your saviour.

FAT
How unpleasant.

MEDIUM
Did you hear that? This noice…from outside….

If you are out there, Please, give us a sign….

A barely audible sign. Nothing…nothing…
We are alone.

FAT

We should draw lots. Who will be eaten?
Lets start.

A három énekesre és négy hangszerre írandó kamaraopera egyes karaktereit más-más zeneszerző komponálja a workshopon történt egyeztetések és felosztások szerint. Megközelítőleg egy hónap áll majd rendelkezésre az önálló munkára, amelyhez Horváth Balázs asszisztens professzor nyújt konzultációs segítséget. A 2013. május 31-ig benyújtott kompozíciós vázlatok elbírálása után hat zeneszerző kerül kiválasztásra, akik 2013. augusztus 31-ig kidolgozzák és véglegesítik szerzeményeiket.

A második, 2013. december 9-19 között zajló produkciós fázisban a meghívott karmester Hsiao-Lin Liao, a professzorok, valamint a zenészek és az énekesek Eötvös Péter irányításával létrehozzák és bemutatják a két egyfelvonásos darabot.

A premierre 2013. december 19-én a Budapest Music Center Zenei Központban kerül sor.
Az Out At Sea 2014-ben az Ulysses Network keretében több európai városban kerül előadásra - Párizsban (IRCAM), Milánóban (Divertimento Ensemble), Brüsszelben (Flagey) és Mazsalacában (International Workshop for Young Composers) -, melyeken a zeneszerzők meghívott vendégekként vehetnek részt.

A zeneszerzők a workshopra való jelentkezéssel nem csupán szakmai fejlődésükhöz kapnak segítséget, hanem a kiválasztott zeneműveket az Editio Musica Budapest jóvoltából kiadjuk, az előadásról pedig dokumentációs felvétel készül.


Jelentkezési feltételek:

A workshop két munkafázisból áll, de zeneszerzőknek - aktív résztvevőként - csak az elsőre lehet jelentkezést benyújtani. A produkció színpadi megvalósítását jelentő második munkafázisba csak a professzorok által kiválasztott zeneszerzők jutnak tovább, de passzív részvétel bárki számára lehetséges.

Aktív résztvevők számára a jelentkezési korhatár 40 év, de nagyszámú jelentkezés esetén a 35 év alattiak élveznek előnyt.

Jelentkezni két partitúrával lehet, melyek közül legalább az egyiknek énekhangra írt kompozíciónak kell lennie (pl. hangszeres kamaramű ének szólóval, kamaraopera, opera, stb.).


Passzív részvétel – korhatár és egyéb megkötés nélkül – megfigyelőként bárki számára lehetséges.


Részvételi díjak a 4 napra:


- aktív résztvevőknek 40.000 HUF, amely tartalmazza a kurzus díját 4 napi étkezéssel (ebéd-vacsora) együtt

- passzív résztvevőknek 10.000 HUF, amely csak a kurzus díját tartalmazza

Kérésre kedvezményes áron szállást és étkezést biztosítunk a BMC Zenei Központban.


Támogatás:

Lehetőség van korlátozott számú ösztöndíjra, azonban az erre vonatkozó igényt a jelentkezési lap elküldésekor feltétlenül jelezzék!

Jelentkezési határidő: 2013. február 28.

Jelentkezők elbírálása és kiértesítése:
2013. március 10.


További információ és jelentkezés: www.eotvosmusicfoundation.org

Támogatók:

amfl

Partnerek:

ulysses

emb_logo

Szervezők:

APPLIACTION IS CLOSED!